هلدینگ بین المللی آذر

5 مورد از رایج‌ترین موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن ها

موانع رایجی که کارآفرینان مشتاق را از دستیابی به اهداف خود باز می دارند، کدامند؟ آیا آنها غیرقابل عبور هستند یا اینکه می‌توان بر آنها چیره شد؟ در دنیایی که نوآوری عامل اصلی موفقیت شرکت‌ها و از دلایل اصلی توسعه یافتگی کشورهاست، کارآفرینی به عنوان چراغی است که کسب و کاراها و سازمانها را برای استفاده از فرصت‌های پیش رو راهنمایی می‌کند. کارآفرینی قلمرویی است که رویاها در آن شکل می‌گیرند، ایده‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند و افراد ریسک پذیر در آن رشد می‌کنند. با این حال، هرچقدر که این مسیر فریبنده باشد، با چالش‌هایی نیز روبرو خواهد شد. البته با طرز فکر و استراتژی درست، می‌توان بر این موانع فائق شد. به عنوان یک کارآفرین باید موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن ها را بشناسید. در این مقاله، پنج مانع اصلی کارآفرینی را مورد بحث قرار می‌دهیم و در مورد چگونگی مقابله با آنها صحبت خواهیم کرد.

موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن

کارآفرینی یک پروسه چالش برانگیز و پر ارزش است، اما طبیعتا فاقد مشکلات و موانع نیست. همانطور که می‌دانید کارآفرینی فرایند ایجاد و مدیریت یک سرمایه گذاری تجاری جدید است. همچنین یک جنبه حیاتی از توسعه اقتصادی است، زیرا منجر به نوآوری، ایجاد شغل و تحریک رشد در صنایع خواهد شد. با این حال، راه اندازی و حفظ یک کسب و کار موفق کار ساده‌ای نیست و بسیاری از کارآفرینان مشتاق با مشکلات متعددی روبرو هستند که مانع از موفقیت آنها می‌شود. برخی از موانع اصلی کارآفرینی عبارتند از موانع مالی، فقدان دانش عملی، تجربه ناکافی از ساز و کارهای بازار و موانع محیطی‌ای مانند مقررات و رقابت در بازار.

موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن

عوامل سیاسی نیز نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا شیوه های تجاری فاسد و مقررات بیش از حد می تواند دنیای کارآفرینی را سرنگون کند. علاوه بر این، مدیریت امور مالی و منابع انسانی برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است، اما بسیاری از کارآفرینان با این جنبه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. موانع شخصی کارآفرینان جوان نیز ممکن است چالش‌هایی مانند فقدان چشم انداز استراتژیک یا نبود یک فرآیند فکری کامل، ایجاد کند. در ادامه به معرفی بیشتر موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن ها خواهیم پرداخت.

تجربه ناکافی از بازار و سازوکارهای آن

رایج‌ترین اشتباهی که بسیاری از کارآفرینان مبتدی ممکن است مرتکب آن شوند، این است که بدون داشتن دانش کافی در مورد زمینه مربوطه (کسب و کاری که قرار است راه اندازی شود)، کسب و کار خود را شروع می‌کنند. داشتن مقداری تجربه مرتبط با صنعت با کار در آن بخش، ضروری است. با درک ماهیت بازار و ساز و کارهای اساسی آن می‌توان به صورت تخصصی‌تر و با مشکلات کمتر، وارد بازار شد. علاوه بر این، کسب تخصص کافی به دستیابی به موفقیت در حرفه کمک می‌کند.

مشکلات منابع انسانی

غیر ممکن است که یک فرد بتواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. همین امر در مورد کارآفرینی نیز صدق می‌کند. یعنی زمانی که یک کسب و کار نمی‌تواند به تنهایی اداره شود، داشتن پشتیبانی منابع انسانی برای دستیابی به موفقیت در این تجارت ضروری است. افرادی که مجموعه‌ای از تجربه و دانش لازم را دارند، معقدند که کارآفرینی به یک تیمی نیاز دارد تا برای موفقیت در تجارت و رسیدن به بهره‌وری و کارایی بالا، اقدام نماید. اولین چیزی که باید به آن توجه شود درک این موضوع است که کارمندان باید چشم اندازی داشته باشند که مناسب آنها باشد.

موانع توسعه کارآفرینی

لازم به ذکر است که، هرگز نباید مزایای بسیار زیاد مانند پرداخت‌های حوقوقی بالا به کارمندان با تجربه، اختصاص داد. فقط به دنبال دانش باشید و سعی کنید افراد آگاه را برای استارتاپ خود پیدا کنید. به عبارتی باید درک کنید که هنگام شروع یک تجارت جدید، منابع مالی محدودی وجود دارد؛ پس نباید آن منابع را بیهوده صرف کرد. به همین دلیل، مدیریت منابع انسانی برای همه حرفه‌ها و کسب و کارها، راهی ایده آل است.

مدیریت مالی

در بحث موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن، بحث مدیریت مالی یکی از مهمترین موضوعات این حیطه است. مدیریت امور مالی در ابتدای کار و شروع استارتاپ بسیار مهم است و می‌تواند به عنوان راهی برای رشد کارآفرینی باشد. ایده‌های زیادی هنگام راه اندازی یک کسب و کار به ذهن می‌رسند. مهم نیست که چه نوع ایده‌ای دارید، برای اطمینان از هموارتر ماندن روند، به منابع مالی و بودجه پایدار نیاز دارید. سرمایه گذاری عاقلانه تضمین می‌کند که می توانید با موفقیت یکی از دشوارترین موانع کارآفرینی را برطرف کنید.

برنامه ریزی غیر استراتژیک

یک مانع بسیار رایج که کارآفرینان با آن روبرو هستند، برنامه‌ریزی ناکافی در مورد استراتژی‌ها است. هزاران نفر بدون ایجاد چشم‌انداز بلندمدت، کسب‌وکاری را فقط به عنوان یک سرگرمی ایجاد کرده‌اند. برنامه‌ریزی غیر اصولی منجر به شکست می‌شود که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد. عدم داشتن یک برنامه ریزی استراتژیک و راهبردی، دلیل اصلی تعطیلی اکثر مشاغل در اولین سال فعالیتشان است. برای ایجاد یک چشم انداز استراتژیک جهت رسیدن به اهداف، نیازمند اشتیاقی قوی برای کارآفرینی است. ایجاد یک برنامه استراتژیک که از بازار هدف شروع شود تا استفاده مناسب از منابع انسانی، اکیداً پیشنهاد می‌شود. همه این موارد برای ایجاد یک کسب و کار و موفقیت آن در بازار، بسیار ضروری است.

موانع سیاسی

موانع سیاسی نیز نقش زیادی در موفقیت یک کارآفرین ایفا می‌کنند.  سیاست‌های دولت و همچنین توجه به نوع بسته‌های حمایتی‌ای که در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد را باید بررسی کرد. به هر حال این طور نیست که دولت تمام کشورها تسهیلات اجتماعی-اقتصادی را در اختیار کارآفرینان قرار دهند. علاوه بر این، علاقه به توسعه اقتصادی کشور نیز باید جدی گرفته شود. بنابراین کلیه عوامل سیاسی باید قبل از شروع پروسه کارآفرینی به دقت ارزیابی شوند. عواملی مثل وضع سیاسی کشور و ارتباط آن با دیگر دولت‌ها، نرخ ارز، نرخ تورم و بیکاری، تحریم‌ها و غیره، همه این عوامل را قبل از شروع فعالیت باید در نظر گرفت.

دیگر موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن

تا اینجا اصلی‌ترین موانع کارآفرینی و راه های مقابله با آن ها را اشاره کردیم. حال به معرفی مختصر دیگر موانع کارآفرینی خواهیم پرداخت.

از دیگر موانع توسعه کارآفرینی که نقش مهمی در شکست پروژه‌های کارآفرینی ایفا می‌کنند عبارت‌اند از:

  • نداشتن دانش عملی کافی (صرف تحصیلات آکادمیک کافی نیست؛ موفقیت در کارآفرینی نیازمند کسب تجربه است)
  • فقدان تیم مناسب و حرفه‌ای
  • مشکلات تجاری و بحران‌های اقتصادی کشور
  • ناتوانی در معرفی برند به جامعه و مصرف کنندگان
  • ترس از شکست

موانع کارآفرینی در ایران

  • دانش ناکافی از حوزه‌های مختلف
  • نبود نسخه پشتیبان (کارآفرینان موفق معمولا یک نسخه پشتیبان از ایده خود دارند، که در صورت شکست ایده فعلی، سراغ نسخه پشتیبان بروند.)
  • نبود انگیزه
  • فشار والدین (والدین، مخصوصا در کشورهای جهان سوم مثل ایران، گرچه صلاح فرزندان خود را می‌خواهند؛ اما تاکید زیادی به زندگی کارمندی و داشتن شغلی امن و با ثبات برای فرزند خود دارند؛ پس ممکن است با کارآفرینی مختلف باشند)

موانع کارآفرینی در ایران

تمامی موانع کارآفرینی ای که در قسمت‌های فوق ذکر کردیم، در ایران نیز صادق می‌باشد و راه‌های مقابله با آن ها نیز در ایران امکان پذیر است. برای اینکه بتوانید ایده‌ای که در سر دارید را عملی کنید، با موانع مختلفی از قبیل بالا بودن نرخ ارز، تحریم‌ها، رکود اقتصادی، تورم و سایر مشکلات رو به رو هستید، برای پشت سر گذاشتن این موانع نیازمند دانش تخصصی، انگیزه لازم، برنامه ریزی استراتژیک، نسخه پشتیبان و تیم متخصص دارید. تیم تخصصی هلدینگ بین المللی آذر در کل مسیر کارآفرینی در کنار شماست. در صورتی که دنبال کسب راهنمایی و دریافت مشاوره جهت استارت کسب و کار خود هستید و غلبه بر موانع کارآفرینی در ایران هستید، می‌توانید با مشاوران ما در قسمت تماس با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه بین‌المللی آذر
موسسه بین المللی آذر، ارائه دهنده خدمات حقوقی و آموزشی

محتوای جدول