هلدینگ بین المللی آذر

تعریف کارآفرین و اصلی‌ترین خصوصیات یک کارآفرین موفق

اگر رهبر بودن، ریسک‌های حساب شده و تأثیرگذاری در جهان برای شما جذاب و مهیج است؛ پس شما مستعد کارآفرین شدن هستید. اقتصادها با نوآوری قدرت می‌گیرند. بسیاری از این نوآوری‌ها از افراد آینده‌نگری ناشی می‌شود که دارای انگیزه، مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل یک چشم انداز تجاری به واقعیت هستند. نقش کلیدی کارآفرینی در توسعه اقتصادی غیر قابل انکار است. از این گذشته، آنها فقط کسب و کار ایجاد نمی‌کنند و ثروت شخصی خود را رشد نمی‌دهند.؛ بلکه با ایجاد مشاغل و فرصت‌های جدید، ایجاد نوآوری و توسعه بازارها، محصولات و خدمات جدید بر اقتصاد کل کشور تأثیر می‌گذارند. آنها بر جوامع خود و در برخی موارد حتی بر جهان تأثیر می‌گذارند. بدین معنا که کارآفرینان نقش بسیار مهمی در هدایت نوآوری و تسریع رشد اقتصادی در سطح کلان دارند. در این مقاله تصمیم داریم تعریف کارآفرین و مشخصات و ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را ارائه دهیم.

تعریف کارآفرین

در ساده‌ترین تعریف کارآفرین فردی است که کسب و کاری را راه اندازی کرده یا مالک آن باشد. چه در زمینه کشاورزی، خرده فروشی، تولید و یا در بخش خدمات، کارآفرینان تاجرانی هستند که موفقیت خود را با ریسک کردن به دست می‌آورند. به عقیده ایتین سنت ژان صاحب کرسی تحقیقاتی کانادا در مشاغل کارآفرینی و استاد دانشگاه کبک، “کارآفرین کسی است که یک کسب‌وکار را ایجاد می‌کند، یا مالک آن است و آن را مدیریت می‌کند.”

تعریف کارآفرین

او معتقد است تا زمانی که بر جهت گیری استراتژیک یک شرکت کنترل داشته باشید، یک کارآفرین هستید! کارآفرین بودن به معنای حک کردن مسیر خود است. “این یک انتخاب شغلی است. سنت ژان می گوید، شما انتخاب کرده اید که حقوق بگیر نباشید.”

حال که تعریف کارآفرین را متوجه شدید، در ادامه به مهمترین ویژگی‌ کارآفرینان موفق اشاره می‌کنیم.

ویژگی های اخلاقی یک کارآفرین

یک کارآفرین موفق مهارت‌ها، استعدادها و ویژگی‌های زیادی را در خود دارد که به او این امکان را می‌دهند تا پیشرفت کند. ویژگی‌های خاصی وجود دارند که یک کارآفرین باید داشته باشد تا در ماموریت خود برای ایجاد یک کسب و کار بزرگ موفق شود. اگرچه این فهرست جامع نیست، اما در اینجا به چند ویژگی اصلی برای تعریف کارآفرین موفق اشاره خواهیم کرد.

انضباط

انضباط ویژگی شماره یک در تعریف کارآفرین موفق است که به معنای نظم و انضباط شخصی است. یک کارآفرین معمولا در کارهایی که باید انجام دهد، کوتاهی نمی‌کند و آنها را به موقع انجام می‌دهد، حتی زمانی که تمایلی به انجام آن کار ندارد!

انضباط رمز موفقیت یک کارآفرین

اگر یک کار روزانه داشته باشد، برای انجام آن کار معمولا انگیزه لازم را برای زود بیدار شدن یا دیر خوابیدن دارد.

کنجکاوی

کارآفرینان موفق همیشه می‌خواهند بیشتر بیاموزند و اطلاعات مفید بیشتری کسب کنند. آنها سوالات خوبی می‌پرسند و به دنبال فرصت‌هایی برای رشد خود و کسب و کارشان هستند. این افراد روی چیزهایی که تصور می‌کنند می‌دانند تمرکز نمی‌کنند، اما در عوض، وقتی اطلاعات جدیدی به آنها ارائه می‌شود، نظرات خود را تغییر می‌دهند. کنجکاوی برای یادگیری تنها بخشی از نحوه برخورد آنها با جهان است.

انگیزه‌‎ای که آنها برای پرسش مداوم و به چالش کشیدن وضعیت موجود دارند، می‌تواند آنها را به اکتشافات ارزشمندی برساند که به راحتی توسط سایر متخصصان تجارت نادیده گرفته می‌شود.

خلاقیت

خلاقیت و تفکر خلاق جرقه‌ای است که بسیاری از استارتاپ‌های موفق را هدایت می‌کند. خلاقیت فقط مختص افراد خلاق نیست، بلکه مهارتی است که همه می‌توانند آن را پرورش دهند. کارآفرینان همیشه به دنبال راه‌های خلاقانه برای حل مشکلات یا ارائه خدمات هستند، آن هم اغلب با منابع محدود! آن‌ها به دنبال الهام گرفتن در مکان‌های مختلف می‌گردند و خلاقیت آنها به عشق آنها به کاری که انجام می‌دهند کمک می‌کند. برای رسیدن به موفقیت، آنچه به شما ایده می‌دهد را پیدا کنید و از آن به عنوان محرک و انگیزه خود استفاده کنید.

خلاقیت مهمترین مشخصه در تعریف کارآفرین موفق

برای پرورش این مهارت، به عادت‌هایی تکیه کنید که از خلاقیت حمایت می‌کنند. این عادت‌ها می‌توانند شامل موسیقی، مدیتیشن یا ملاقات با افراد جدید باشند.

تمایل زیاد به کسب تجربه

یک کارآفرین، دائماً با وظایف جدیدی روبرو می‌شود که مهارت‌های او را به چالش می‌کشند. تدبیر با آزمایش و حل مسئله همراه است. آنها آماده هستند تا خلاق شوند، خارج از چارچوب فکر کنند و از شبکه گسترده تجربیات و مهارت‌های خود برای مقابله با یک چالش استفاده کنند. آنها حتی برای تماشای شکست برنامه خود نیز آماده هستند و با آغوش باز از شکست‌ استقبال می‌کنند، چرا که شکست مقدمه‌ای برای پیروزی است.

صداقت

در دنیای تجارت، صداقت و درستی از ویژگی‌های مهم در تعریف کارآفرین موفق است. این ویژگی‌های شخصیتی مزایای متعددی را به همراه دارد: فرد به عنوان یک ارتباط دهنده قوی و صادق شهرت خواهد داشت. کارمندان برای رهبری او ارزش قائل هستند، مشتریان می‌دانند که فرد می‌تواند به وعده های خود عمل کند. بانک‌ها و مراکز مالی تمایل بیشتری دارند که برای ایده بعدی شخص نیز اعتبار و وام دهند جامعه هم در مواقع سخت از او حمایت خواهد کرد.

هدفمند و با برنامه

کسب‌وکارهای موفق کمتر کاری را به شانس واگذار می‌کنند. آنها (همراه با برنامه‌های پشتیبان برای انطباق با رویدادهای غیرمنتظره) به آینده بسیار دور نگاه می‌کنند. آنها برای 5 تا 10 سال آینده شرکت خود، چشم اندازی روشن دارند. جهت تحقق بخشیدن به این چشم انداز، معمولا از روش هدف گذاری مختلف برای تعیین اهداف تجاری کوتاه مدت و بلندمدت استفاده می‌کنند. کارآفرینی یک تلاش بلندمدت است و کارآفرینان باید از ابتدا تا انتها، روی این فرآیند تمرکز کنند تا موفقیت بلندمدت خود را تضمین کنند.

توجه به سلامت روحی و جسمی

درک ارزش خودمراقبتی یکی از ویژگی‌های مهم رهبران کارآفرینی است. کارآفرینان بزرگ می‌دانند که خستگی و کار بیش از حد، مقدمه‌ای برای بروز یک فاجعه بزرگ است. آنها ممکن است تمام مهارت‌های دنیا را داشته باشند، اما بدون سلامتی، قادر به اجرای ایده‌های خود نخواهند بود. بودجه بندی زمان برای خودمراقبتی ده برابر به آنها کمک خواهد کرد. همین فلسفه در مورد کارمندان آنها نیز صدق می‌کند. آنها باید مطمئن شوند که کارمندانشان ارزش کار خود را درک کرده و نیروی کار خود را تشویق می‌کنند که در مواقع لازم است استراحت کنند. کارمندان نیز با یک نگرش مثبت و اخلاق کاری قوی‌تری کار خواهند کرد.

ریسک کردن

افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند، به عنوان رهبران کسب و کار، عملکرد بالایی دارند. در ضمن در مورد رویکرد خود، با برنامه‌ریزی دقیق عمل می‌کنند و در صورت خراب شدن اوضاع، یک برنامه پشتیبان آماده دارند. این ویژگی یک ویژگی مهم در تعریف کارآفرین خوب است زیرا صاحبان مشاغل اغلب باید از مسیر شکست خورده خارج شوند. کارآفرینان باید ترس‌های خود را کنار بگذارند و جهش لازم را برای تحقق بخشیدن به اهداف خود داشته باشند.

انعطاف‌پذیری

جهان دائماً در حال تغییر است و کسب و کارها و دنیای تجارت نیز با تغییرات زیادی مواجه هستند. کارآفرینان هیچ ترسی از چالش‌های غیرمنتظره و فرصت‌های غافلگیرکننده ندارند، بنابراین باید سریع و کارآمد عمل کنند و از فرصت‌های پیش رو به نفع خود استفاده کنند. این سازگاری عاملی است که باعث موفقیت یک کسب و کار می‌شود. کارآفرینان به‌جای تلاش برای تحمیل الگوهای قدیمی و ناکارآمد، باید به تغییر هنجارها و روش‌های قدیمی اقدام کنند.

پشتکار بالا

کارآفرینان موفق پس از شکست می‌دانند که شکست پایان دنیا نیست. در عوض، شکست فرصتی برای رسیدن به موفقیت‌های آتی است.

پشتکار راز اصلی پیروزی کارآفرینان در عرصه رقابت

تداوم تلاش با وجود موانع مختلف باعث افزایش اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری آنها می‌شود. اگر شکست بخورند، درس‌هایی می‌آموزند که باید در چالش بعدی به کار ببندند و به خودشان یاد می‌دهند که از آنچه فکر می‌کردند زرنگ‌تر هستند. پس بدانید که تفکر رادیکال ممکن است به نتایج رادیکال منجر شود.

سخن پایانی

هیچ راه درست یا غلطی برای کارآفرینی وجود ندارد. ویژگی‌ها و رفتارهایی مانند تجربه، پشتکار و نوآوری را می‌توان با گذشت زمان، تجربه و آموزش توسعه داد. تا زمانی که روحیه کارآفرینی داشته باشید، می‌توانید از فرصت‌ها استفاده کنید و بر چالش‌های طول مسیر غلبه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از حوزه کارآفرینی می‌توانید با مشاوران ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه بین‌المللی آذر
موسسه بین المللی آذر، ارائه دهنده خدمات حقوقی و آموزشی

محتوای جدول