هلدینگ بین المللی آذر

کارآفرینی به زبانی ساده!

عامل اصلی‌ای که موتور سرمایه را در حرکت نگه می‌دارد از کالاهای مصرف‌کننده جدید، روش‌های جدید تولید و حمل و نقل و بازارهای جدید نشات می‌گیرد. گرچه تعریف کارآفرینی در چندین دهه ثابت مانده، اما باید بدانید که راهی طولانی‌ای را طی کرده تا به جایگاه فعلی خود برسد. تصور کنید 100 سال پیش، یک کارآفرین چه گزینه‌هایی برای پیشرفت کسب و کار خود پیش رو داشت؟ اگر مهارت تولید محصولی یا سرمایه خرید محصولات عمده برای فروش مجدد را نداشت، هیچ شانسی نداشت! حال به سرعت به سال 2023 می‌رسیم. در حال حاضر 582 میلیون کارآفرین در جهان وجود دارد و یک دلیل ساده پشت این رشد فزاینده در کارآفرینی وجود دارد و آن این است که فرصت‌های پیشرو در حال افزایش بی‌سابقه‌ای هستند. یعنی اکنون امکانات، فرصت‌ها یا شانس بیشتری برای موفقیت یا پیشرفت در زمینه‌های مختلف وجود دارد. در این مقاله سعی داریم نگاهی دقیق‌تر به معنای کارآفرین داشته باشیم.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی که در انگلیسی Entrepreneurship نام دارد، عبارت است از ایجاد یک کسب و کار یا کسب و کارهایی، در حالی که تمام خطرات را به امید کسب سود تحمل کنید. اما به عنوان یک تعریف عمیق،این تعریف کمی محدود کننده است. تعریف مدرن‌تر آن بدین صورت است: تغییر جهان از طریق حل مشکلات بزرگی مانند ایجاد تغییرات اجتماعی یا ایجاد یک محصول نوآورانه که وضعیت سبک زندگی فعلی مردم را با تغییراتی مواجه کند.

کارآفرینی چیست؟

به بیانی واضح‌تر کارآفرینی کاری است که افراد انجام می‌دهند تا حرفه خود را در دست بگیرند و آن را به سمتی که می‌خواهند هدایت کنند. این موضوع در مورد ساختن یک زندگی بر اساس شرایط و سلیقه خودتان است. بدون رئیس! بدون برنامه‌های محدود کننده و هیچ کس به شما دستور نمی‌دهد و شما را مدیریت نمی‌کند. کارآفرینان می‌توانند اولین قدم را برای تبدیل جهان به مکانی بهتر بردارند، برای همه افراد، از جمله خودشان!

کارآفرین کیست؟

حال که با مفهموم Entrepreneurship آشنا شدید، برایتان سوال ایجاد می‌شود که کارآفرین (entrepreneur) چه کسی است؟ entrepreneur کسی است که ریسک‌های یک کسب و کار یا شرکت را سازماندهی، مدیریت و بر عهده می‌گیرد. یک کارآفرین عامل تغییر است. Entrepreneurship در تعریفی ساده به معنای فرآیند کشف روش‌های جدید ترکیب منابع است.

کارآفرین کیست؟

شخصی که منابع لازم را برای تولید یک شلوار جین که می‌تواند به قیمت 30 دلار فروخته شود را مصرف کند و در عوض آن را به یک کوله پشتی جین تبدیل کند که به قیمت 50 دلار به فروش می‌رسد، با افزایش ارزشی که این منابع ایجاد می‌کند، سود کسب خواهد کرد. این مقایسه امکان پذیر است زیرا در بازارهای رقابتی، هزینه‌های تولید کارآفرین توسط قیمتهای مورد نیاز برای پیشنهاد منابع لازم به دور از استفاده‌های جایگزین تعیین می‌شود. این قیمت‌ها برابر با ارزشی است که منابع می‌توانند در بهترین استفاده‌های جایگزین بعدی خود ایجاد کنند.

اهمیت کارآفرینی در دنیای امروز

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای همه شما پیش بیاید این است که اصلا چرا کارآفرینی اینقدر مهم است؟ کارآفرینی یکی از منابعی است که اقتصاددانان آن را جزء لاینفک تولید می‌دانند، از دیگر منابع مهم می‌توان به زمین/منابع طبیعی، نیروی کار و سرمایه اشاره کرد. شخص کارآفرین  هر کدام از این سه مورد را در جهت تولید کالا یا ارائه خدمات با هم ترکیب می‌کند. آنها معمولاً یک طرح تجاری ایجاد می‌‍کنند، نیروی کار را استخدام می‌کنند، مواد اولیه و منابع مالی را به دست می‌آورند و همچنین رهبری و مدیریت را برای کسب و کار فراهم می‌کنند. در ادامه دلیل اهمیت کارآفرینان را ذکر می‌کنیم.

 

کارآفرینان شغل ایجاد می‌کنند

بدون این افراد، هیچ شغلی شغل وجود نخواهد داشت. کارآفرینان ریسک استخدام را می‌پذیرند. جاه طلبی آنها برای رشد کسب و کار خود در نهایت منجر به ایجاد مشاغل جدید خواهد شد. با ادامه افزایش روند رونق کسب و کار آنها، مشاغل بیشتری در جامعه ایجاد می‌شود.

کارآفرینان نوآوری می‌کنند

همه ما شاهد بودیم که گاهی بزرگترین فناوری‌ها در دنیای امروزی از کسب و کارها نشات می‌گیرند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی ناشی از نیاز به حل مشکلات، ایجاد کارایی یا بهبود جهان هستند. در دوره‌هایی که پیشرفت فناوری بیشتر است، معمولاً کارآفرینانی وجود دارند که که آن پیشرفت‌ها را مدیون آنها هستیم!

کارآفرینان تغییر ایجاد می‌کنند

کارآفرینان رویای بزرگی دارند، بسیاری از آنها قصد دارند با محصولات، ایده‌ها یا کسب و کار خود، جهان را بهتر کنند. بنابراین به طور طبیعی، برخی از ایده‌های آنها تغییری در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد. آنها ممکن است یک محصول جدید ایجاد کنند که یک مشکل حاد را حل کند یا چالش کاوش در چیزی را که قبلاً هرگز کاوش نشده است، را حل کنند.

کارآفرینان به جامعه کمک می‌کنند

در حالی که برخی تصور می‌کنند ثروتمندان طمع‌کار حریص هستند، اغلب بیشتر از یک فرد معمولی به خیریه‌ها کمک می‌کنند. آنها درامد بیشتری به دست می‌آورند و بنابراین مالیات بیشتری می‌پردازند که به تامین مالی خدمات اجتماعی کمک زیادی خواهد کرد. کارآفرینان برخی از بزرگترین اهداکنندگان به موسسات خیریه و غیرانتفاعی هستند.

اهمیت کارآفرینی در دنیای امروز

برخی از آنها به دنبال سرمایه گذاری پول خود در ایجاد راه حل‌هایی برای کمک به جوامع فقیر هستند تا مردم آن جوامع به چیزهایی که برای ما بدیهی و پیش و پا افتاده است، دسترسی داشته باشند، مانند آب آشامیدنی سالم و مراقبت‌های بهداشتی مناسب!

کارآفرینان به درآمد ملی می افزایند

کارآفرینی ثروت جدیدی در اقتصاد ایجاد می‌کند. ایده‌های جدید و محصولات یا خدمات بهبود یافته از سوی کارآفرینان امکان رشد بازارهای جدید و ثروت جدید را فراهم خواهند کرد.

انواع کارآفرینی

همه کارآفرینان شبیه هم نیستند و همه آنها اهداف یکسانی ندارند. کارآفرینان بر اساس طبقه بندی زیر به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند.

بر اساس نوع کسب و کار: بسته به نوع کسب و کار، کارآفرینان به انواع زیر طبقه بندی می‌شوند. کارآفرین تجاری، کارآفرین تجاری به شخصی اطلاق می‌شود که فعالیت‌های مرتبط با تجارت را انجام می‌دهد. این نوع از کارآفرینان معمولاً محصولات نهایی را به صورت عمده از تولید کنندگان با تخفیف خریداری می‌کنند. سپس آنها این محصولات را به طور مستقیم یا با کمک خرده فروشان یا فروشندگان با سود به فروش می‌رسانند. یک کارآفرین تجاری معمولاً به عنوان یک واسطه بین تولید کنندگان و مشتریان عمل می‌کند.  کارآفرینان تجاری شامل عمده فروشان، خرده فروشان، فروشندگان و غیره هشتند.

کارآفرینی کشاورزی

کارآفرین تولیدی، بنیانگذار یک شرکتی که در زمینه تولید محصولات فعالیت دارد، به عنوان یک کارآفرین تولیدی شناخته می‌شود. کارآفرینان تولیدی نیازهای بازار یا نیازهای مشتری را تجزیه و تحلیل می‌کنند و محصولاتی را برای برآوردن چنین نیازهایی با استفاده از منابع یا فناوری‌های مختلف تولید می‌کنند. به عبارت ساده، کارآفرینان تولیدی مواد اولیه را مطابق با نیاز مشتری به محصول نهایی تبدیل می‌کنند.

کارآفرینان کشاورزی، کارآفرینان کشاورزی به انواع کارآفرینانی اطلاق می‌شود که عمدتاً کار کشاورزی انجام می‌دهند. آنها در طیف گسترده ای از فعالیت‌های کشاورزی مانند کشاورزی، آبیاری، محصولات کشاورزی، مکانیزاسیون، فناوری و غیره شرکت می‌کنند.

کارآفرینی بر اساس فناوری

بر اساس فناوری، کارآفرینان به انواع زیر طبقه بندی می شوند:

کارآفرین فنی، این کارآفرینان ایده‌های جدیدی را توسعه می‌دهند و آن ایده‌ها را به نوآوری ها و اختراعات مبتنی بر فناوری تبدیل می‌کنند. آنها همیشه برای ایجاد روش‌های جدید تولید در زمینه‌های فنی و علمی تلاش می‌کنند. علاوه بر این، آنها محصولاتی را تولید می‌کنند که می‌تواند به شهروندان عادی و سایر کارآفرینان غیر فنی در شرکت های خود کمک کند.

کارآفرین غیر فنی، همانطور که از نام آن پیداست، کارآفرینانی که بنگاه‌های مبتنی بر علم و فناوری راه‌اندازی و راه‌اندازی نمی‌کنند، به عنوان کارآفرینان غیرفنی شناخته می‌شوند. به طور خلاصه، کارآفرینان غیر فنی کسانی هستند که با استفاده از روش‌های سنتی برای نوآوری تلاش می‌کنند. آنها معمولاً از روش‌های بازاریابی جایگزین استفاده می‌کنند و از استراتژی‌های تحویل غیرفنی برای تعامل مستقیم با مشتریان پیروی می‌کنند. این کار در نهایت به آنها کمک می‌کند تا بقای خود را حفظ کنند و کسب و کار خود را در یک بازار رقابتی رشد دهند. علاوه بر این، آنها روابط بهتری ایجاد می‌کنند و نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند.

کارآفرینی بر اساس مالکیت

بر اساس مالکیت، کارآفرینان به انواع زیر طبقه بندی می‌شوند:

کارآفرین خصوصی، زمانی که یک کارآفرین کسب و کاری شخصی برای خود راه اندازی می‌کند، مانند راه اندازی یک شرکت، به او کارآفرین خصوصی می‌گویند. یک کارآفرین خصوصی تنها شخصی است که نقش مالک انحصاری را برای یک سرمایه گذاری تجاری ایفا می‌کند و ریسک مربوط به آن را متحمل می‌شود.

کارآفرین دولتی، هنگامی که یک استان یا دولت یک کار تجاری یا صنعتی انجام می‌دهد، به آن «کارآفرین دولتی» می‌گویند. در این صورت دولت تنها مالک بنگاه است و تمام سود و زیان ناشی از آن را متحمل خواهد شد.

کارآفرینان مشترک، هنگامی که یک شرکت تجاری یا صنعتی به طور مشترک توسط کارآفرین خصوصی و دولت تأسیس و اداره می‌شود، به آن کارآفرینی مشترک یا شراکتی می‌گویند. به طرفین درگیر، کارآفرینان مشترک گفته می‌شود. در این حالت ریسک و سود بین دو طرف تقسیم می‌شود. با این حال، درصدهای اشتراک به طور کلی به نوع تجارت و توافق بین دو طرف بستگی دارد.

طبقه بندی کارآفرینی بر اساس جنسیت

بر اساس جنسیت، کارآفرینان به انواع زیر طبقه بندی می‌شوند:

مردان کارآفرین، هنگامی که هر سرمایه گذاری تجاری توسط مردان تشکیل، مدیریت و اداره شود، این افراد به عنوان کارآفرینان مرد شناخته می‌شوند.

زنان کارآفرین، هنگامی که هر گونه سرمایه گذاری تجاری توسط زنان تشکیل، مدیریت و اداره شود، از این زنان به عنوان زنان کارآفرین یاد می‌شود. علاوه بر این، اگر زنان حداقل 51 درصد از سرمایه را داشته باشند، می‌توانند به عنوان زنان کارآفرین نیز شناخته شوند.

طبقه بندی کارآفرینی بر اساس اندازه شرکت

بر اساس اندازه شرکت، کارآفرینان به انواع زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • کارآفرینی در مقیاس کوچک
  • کارآفرینی در مقیاس متوسط
  • کارآفرین در مقیاس بزرگ

طبقه بندی کارآفرینی بر اساس کلارنس دانهوف

کلارنس دانهوف مطالعه‌ای در مورد کشاورزی آمریکا انجام داد و بر این اساس کارآفرینان را طبقه بندی کرد. به گفته وی، کارآفرینان معمولاً هنگام شروع هر کسب و کاری، ابتکار و انگیزه کمتری دارند. با این حال، آنها با ادامه کار اقتصادی خود چیزهایی یاد می‌گیرند و نوآورتر و مشتاق‌تر می‌شوند. او بر اساس مطالعه خود، کارآفرینان را به شرح زیر طبقه بندی کرد:

کارآفرینان نوآور، کارآفرینان نوآور که به عنوان نوآوران نیز شناخته می‌شوند، آن دسته از کارآفرینانی هستند که معمولاً با ایده‌ها یا نوآوری‌های جدید وارد بازار می‌شوند. آنها محصولات جدید ایجاد می‌کنند، روش‌های جدید تولید را پیدا می‌کنند، بازارهای جدید ایجاد می‌کنند و کسب و کارها را بازسازی می‌کنند و بهبود می‌دهند. چنین کارآفرینانی همیشه سعی در نوآوری دارند و زمان و پول خود را در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کنند.

تعریف کارآفرین

کارآفرینان تقلیدی، این کارآفرینان عمدتاً سیستم سازمانی موفق موجود کارآفرینان نوآور را دنبال می‌کنند و آن را اتخاذ می‌کنند. آنها هیچ کار جدیدی از خودشان انجام نمی‌دهند. کارآفرینان تقلید استراتژی سایر شرکت‌ها را به گونه‌ای اعمال می‌کنند که در آن تمام اصول اصلی مدل کسب و کار اصلی تکرار شده و همه کارایی‌ها حفظ شود. این کارآفرینان به بهبود هر محصول، فرآیند تولید کمک می‌کنند یا استفاده از فن‌آوری بهبود یافته را پیشنهاد می‌کنند که توسط سایر شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

کارآفرینان فابیان یا محتاط

کارآفرینان فابیان به آن دسته از کارآفرینانی گفته می‌شود که عموماً به دنبال اعمال تغییرات در تکنیک‌های سازمانی خود نیستند. در اعمال هر رویکردی بسیار محتاط و در اعمال هر تغییری محتاط هستند. این کارآفرینان به خاطر عدم تصمیم گیری ناگهانی معروف هستند. آنها تنها زمانی از تغییر استراتژی خود استقبال می‌کنند که کاملاً واضح باشد که عدم انجام این کار ضرری نخواهد داشت.

کارآفرینان خودمختاری ناوگان بدون سرنشین

کارآفرینان بدون سرنشین به کارآفرینانی گفته می‌شود که دوست ندارند هیچ تغییری در تکنیک‌های سازمانی خود اتخاذ کنند. آنها به شدت از استراتژی‌ها یا روش‌های سنتی خود برای توسعه، تولید یا بازاریابی پیروی می‌کنند. به همین دلیل است که گاهی اوقات کارآفرینان هواپیماهای بدون سرنشین متحمل ضرر می شوند، اما در روش‌های فعلی خود تغییراتی را اتخاذ نمی‌کنند.

جمع‌بندی کارآفرینی

همانطور که متوجه شدید، کارآفرینی یکی از مهمترین مباحث حوزه کسب و کار است و اصلی‌ترین عامل در موفقیت شرکتها و سازمانها به حساب می‌آید. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا هرآنچه که نیازمند بودید درباره کارآفرینی بدانید را به شما توضیح دهیم. شما با انواع کارآفرینی آشنا شدید و دلایل اصلی اهمیت کارآفرینی را شناختید. در مقالات آینده ابعاد گسترده‌تری از آن را ذکر خواهیم کرد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران گروه آموزشی هلدینگ آذر در بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه بین‌المللی آذر
موسسه بین المللی آذر، ارائه دهنده خدمات حقوقی و آموزشی

محتوای جدول